JavaScript - Math Reference

JavaScript Math Reference

Obiekt Math Obiekt Math umożliwia wykonywanie zadań matematycznych.

var x = Math.PI; // Zwraca liczbę PI
var y = Math.sqrt(25); // Zwraca pierwiastek kwadratowy z 25


Właściwości obiektu Math

właściwość opis
E Zwraca liczbę Eulera (około 2,71).
LN2 Zwraca logarytm naturalny z 2 (około 0,69).
LN10 Zwraca logarytm naturalny z 10 (ok. 2,30).
LOG2E Zwraca logarytm o podstawie 2 z E (ok. 1,44).
LOG10E Zwraca logarytm o podstawie 10 z E (ok. 0,43).
PI Zwraca liczbę PI (ok. 3,14)
SQRT1_2 Zwraca pierwiastek kwadratowy z 1/2 (około 0,70)
SQRT2 Zwraca pierwiastek kwadratowy z 2 (około 1,41)



<script type="text/javascript">
document.write("E = " + + Math.E + "<br />");
document.write("LN2 = " + Math.LN2 + "<br />");
document.write("LN10 = " + Math.LN10 + "<br />");
document.write("LOG2E = " + Math.LOG2E + "<br />");
document.write("LOG10E = " + Math.LOG10E + "<br />");
document.write("PI = " + Math.PI + "<br />");
document.write("SQRT1_2 = " + Math.SQRT1_2 + "<br />");
document.write("SQRT2 = " + Math.SQRT2 + "<br />");
</script>

wynik skryptu


Metody obiektu Math

metoda opis
abs(x) Zwraca wartość bezwzględną x.
acos(x) Zwraca arcus cosinus x w radianach.
acosh(x) Zwraca hiperboliczny arcus cosinus x.
asin(x) Zwraca arcus sinus x w radianach.
asinh(x) Zwraca hiperboliczny arcus sinus x.
atan(x) Zwraca arcus tangens x jako wartość liczbową z zakresu od -PI/2 do PI/2 radianów.
atan2(y, x) Zwraca arcus tangens ilorazu argumentów.
atanh(x) Zwraca hiperboliczny arcus tangens x.
cbrt(x) Zwraca pierwiastek sześcienny z x.
ceil(x) Zwraca x, zaokrąglone w górę do najbliższej liczby całkowitej.
clz32(x) Zwraca liczbę wiodących zer w 32-bitowej binarnej reprezentacji x.
cos(x) Zwraca cosinus x (x jest w radianach).
cosh(x) Zwraca hiperboliczny cosinus x.
exp(x) Zwraca wartość Ex.
expm1(x) Zwraca wartość Ex minus 1.
floor(x) Zwraca x zaokrąglone w dół do najbliższej liczby całkowitej.
fround(x) Zwraca najbliższą (32-bitową pojedynczą precyzję) reprezentację liczby zmiennoprzecinkowej.
log(x) Zwraca logarytm naturalny x.
log10(x) Zwraca logarytm dziesiętny z x.
log1p(x) Zwraca logarytm naturalny z 1 + x.
log2(x) Zwraca logarytm o podstawie 2 z x.
max(x, y, z, ..., n) Zwraca liczbę o najwyższej wartości.
min(x, y, z, ..., n) Zwraca liczbę o najniższej wartości.
pow(x, y) Zwraca wartość x do potęgi y.
random() Zwraca losową liczbę z przedziału od 0 do 1.
round(x) Zaokrągla x do najbliższej liczby całkowitej.
sign(x) Zwraca znak liczby (sprawdza, czy jest dodatnia, ujemna czy zero).
sin(x) Zwraca sinus x (x jest w radianach).
sinh(x) Zwraca hiperboliczny sinus x.
sqrt(x) Zwraca pierwiastek kwadratowy z x.
tan(x) Zwraca tangens kąta.
tanh(x) Zwraca hiperboliczny tangens liczby.
trunc(x) Zwraca część całkowitą liczby (x).




<script type="text/javascript">
var liczba = -4;
var wartosc_bezwzgledna = Math.abs(liczba);
    wartosc_bezwzgledna += Math.abs(-50);
var wieksza_liczba = Math.max(liczba, 1);
var mniejsza_liczba = Math.min(liczba, 1);
var potegowanie = Math.pow(2, 8);
var pierwiastek = Math.sqrt(9);
var liczba_losowa = 'liczba losowa od 0 do 1: ' + Math.random();
var liczba_losowa02 = "liczba losowa od 0 do 9: " + Math.floor((Math.random() * 10));
var liczba_losowa03 = "liczba losowa od 1 do 10: " + Math.floor((Math.random() * 10) + 1);
var liczba_losowa04 = "liczba losowa od 1 do 100: " + Math.floor((Math.random() * 100) + 1);

document.write('wartość bezwzględna: ' + wartosc_bezwzgledna + '<br />');
document.write('większa liczba: ' + wieksza_liczba + '<br />');
document.write('mniejsza liczba: ' + mniejsza_liczba + '<br />');
document.write('potęgowanie: 2 do potęgi 8 = ' + potegowanie + '<br />');
document.write('pierwiastek: pierwiastek z 9 = ' + pierwiastek + '<br />');
document.write(liczba_losowa + '<br />');
document.write(liczba_losowa02 + '<br />');
document.write(liczba_losowa03 + '<br />');
document.write(liczba_losowa04 + '<br />');
</script>


wynik skryptu




<script type="text/javascript">
var liczba = 9;
var transformacja = 'liczba początkowa: ' + liczba + '<br />';
    transformacja += 'zaokrąglenie liczby do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.round(liczba) + '<br />';
    transformacja += 'zaokrąglenie liczby do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.round(9.9) + '<br />';

    transformacja += 'zaokrąglenie liczby w górę do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.ceil(liczba) + '<br />';
    transformacja += 'zaokrąglenie liczby w górę do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.ceil(9.9) + '<br />';

    transformacja += 'zaokrąglenie liczby w dół do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.floor(liczba) + '<br />';
    transformacja += 'zaokrąglenie liczby w dół do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.floor(9.9) + '<br />';

document.write(transformacja + '<br />');
</script>


wynik skryptu




<script type="text/javascript">
var wartosc = 4;

var sinus = Math.sin(wartosc);
var cosinus = Math.cos(wartosc);
var tangens = Math.tan(wartosc);

var arcus_sinus = Math.asin(wartosc);
var arcus_cosinus = Math.acos(wartosc);
var arcus_tangens = Math.atan(wartosc);

var euler_do_potegi = Math.exp(wartosc);
var logarytm_o_podstawie_E_parametru_wartosc = Math.log(wartosc);

document.write('wartość: ' + wartosc + '
');
document.write('sinus z ' + wartosc + ' = ' + sinus + '<br />');
document.write('cosinus z ' + wartosc + ' = ' + cosinus + '<br />');
document.write('tangens z ' + wartosc + ' = ' + tangens + '<br />');

document.write('arcus sinus z ' + wartosc + ' = ' + arcus_sinus + '<br />');
document.write('arcus cosinus z ' + wartosc + ' = ' + arcus_cosinus + '<br />');
document.write('sinus tangens z ' + wartosc + ' = ' + arcus_tangens + '<br />');

document.write('liczba Eulera podniesiona do potęgi ' + wartosc + ' = ' + euler_do_potegi + '
'); document.write('logarytm o podstawie stałej eulera (E) parametru wartość = ' + Math.log(wartosc) + '
'); </script>


wynik skryptu