JavaScript - Math Reference
JavaScript Math Reference
Obiekt Math Obiekt Math umożliwia wykonywanie zadań matematycznych.
var x = Math.PI;
// Zwraca liczbę PI
var y = Math.sqrt(25);
// Zwraca pierwiastek kwadratowy z 25
Właściwości obiektu Math
właściwość | opis |
---|---|
E |
Zwraca liczbę Eulera (około 2,71). |
LN2 |
Zwraca logarytm naturalny z 2 (około 0,69). |
LN10 |
Zwraca logarytm naturalny z 10 (ok. 2,30). |
LOG2E |
Zwraca logarytm o podstawie 2 z E (ok. 1,44). |
LOG10E |
Zwraca logarytm o podstawie 10 z E (ok. 0,43). |
PI |
Zwraca liczbę PI (ok. 3,14) |
SQRT1_2 |
Zwraca pierwiastek kwadratowy z 1/2 (około 0,70) |
SQRT2 |
Zwraca pierwiastek kwadratowy z 2 (około 1,41) |
<script type="text/javascript">
document.write("E = " + + Math.E + "<br />");
document.write("LN2 = " + Math.LN2 + "<br />");
document.write("LN10 = " + Math.LN10 + "<br />");
document.write("LOG2E = " + Math.LOG2E + "<br />");
document.write("LOG10E = " + Math.LOG10E + "<br />");
document.write("PI = " + Math.PI + "<br />");
document.write("SQRT1_2 = " + Math.SQRT1_2 + "<br />");
document.write("SQRT2 = " + Math.SQRT2 + "<br />");
</script>
wynik skryptu
Metody obiektu Math
metoda | opis |
---|---|
abs(x) |
Zwraca wartość bezwzględną x. |
acos(x) |
Zwraca arcus cosinus x w radianach. |
acosh(x) |
Zwraca hiperboliczny arcus cosinus x. |
asin(x) |
Zwraca arcus sinus x w radianach. |
asinh(x) |
Zwraca hiperboliczny arcus sinus x. |
atan(x) |
Zwraca arcus tangens x jako wartość liczbową z zakresu od -PI/2 do PI/2 radianów. |
atan2(y, x) |
Zwraca arcus tangens ilorazu argumentów. |
atanh(x) |
Zwraca hiperboliczny arcus tangens x. |
cbrt(x) |
Zwraca pierwiastek sześcienny z x. |
ceil(x) |
Zwraca x, zaokrąglone w górę do najbliższej liczby całkowitej. |
clz32(x) |
Zwraca liczbę wiodących zer w 32-bitowej binarnej reprezentacji x. |
cos(x) |
Zwraca cosinus x (x jest w radianach). |
cosh(x) |
Zwraca hiperboliczny cosinus x. |
exp(x) |
Zwraca wartość Ex. |
expm1(x) |
Zwraca wartość Ex minus 1. |
floor(x) |
Zwraca x zaokrąglone w dół do najbliższej liczby całkowitej. |
fround(x) |
Zwraca najbliższą (32-bitową pojedynczą precyzję) reprezentację liczby zmiennoprzecinkowej. |
log(x) |
Zwraca logarytm naturalny x. |
log10(x) |
Zwraca logarytm dziesiętny z x. |
log1p(x) |
Zwraca logarytm naturalny z 1 + x. |
log2(x) |
Zwraca logarytm o podstawie 2 z x. |
max(x, y, z, ..., n) |
Zwraca liczbę o najwyższej wartości. |
min(x, y, z, ..., n) |
Zwraca liczbę o najniższej wartości. |
pow(x, y) |
Zwraca wartość x do potęgi y. |
random() |
Zwraca losową liczbę z przedziału od 0 do 1. |
round(x) |
Zaokrągla x do najbliższej liczby całkowitej. |
sign(x) |
Zwraca znak liczby (sprawdza, czy jest dodatnia, ujemna czy zero). |
sin(x) |
Zwraca sinus x (x jest w radianach). |
sinh(x) |
Zwraca hiperboliczny sinus x. |
sqrt(x) |
Zwraca pierwiastek kwadratowy z x. |
tan(x) |
Zwraca tangens kąta. |
tanh(x) |
Zwraca hiperboliczny tangens liczby. |
trunc(x) |
Zwraca część całkowitą liczby (x). |
<script type="text/javascript">
var liczba = -4;
var wartosc_bezwzgledna = Math.abs(liczba);
wartosc_bezwzgledna += Math.abs(-50);
var wieksza_liczba = Math.max(liczba, 1);
var mniejsza_liczba = Math.min(liczba, 1);
var potegowanie = Math.pow(2, 8);
var pierwiastek = Math.sqrt(9);
var liczba_losowa = 'liczba losowa od 0 do 1: ' + Math.random();
var liczba_losowa02 = "liczba losowa od 0 do 9: " + Math.floor((Math.random() * 10));
var liczba_losowa03 = "liczba losowa od 1 do 10: " + Math.floor((Math.random() * 10) + 1);
var liczba_losowa04 = "liczba losowa od 1 do 100: " + Math.floor((Math.random() * 100) + 1);
document.write('wartość bezwzględna: ' + wartosc_bezwzgledna + '<br />');
document.write('większa liczba: ' + wieksza_liczba + '<br />');
document.write('mniejsza liczba: ' + mniejsza_liczba + '<br />');
document.write('potęgowanie: 2 do potęgi 8 = ' + potegowanie + '<br />');
document.write('pierwiastek: pierwiastek z 9 = ' + pierwiastek + '<br />');
document.write(liczba_losowa + '<br />');
document.write(liczba_losowa02 + '<br />');
document.write(liczba_losowa03 + '<br />');
document.write(liczba_losowa04 + '<br />');
</script>
wynik skryptu
<script type="text/javascript">
var liczba = 9;
var transformacja = 'liczba początkowa: ' + liczba + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.round(liczba) + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.round(9.9) + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby w górę do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.ceil(liczba) + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby w górę do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.ceil(9.9) + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby w dół do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.floor(liczba) + '<br />';
transformacja += 'zaokrąglenie liczby w dół do najbliższej liczby całkowitej: ' + Math.floor(9.9) + '<br />';
document.write(transformacja + '<br />');
</script>
wynik skryptu
<script type="text/javascript">
var wartosc = 4;
var sinus = Math.sin(wartosc);
var cosinus = Math.cos(wartosc);
var tangens = Math.tan(wartosc);
var arcus_sinus = Math.asin(wartosc);
var arcus_cosinus = Math.acos(wartosc);
var arcus_tangens = Math.atan(wartosc);
var euler_do_potegi = Math.exp(wartosc);
var logarytm_o_podstawie_E_parametru_wartosc = Math.log(wartosc);
document.write('wartość: ' + wartosc + '
');
document.write('sinus z ' + wartosc + ' = ' + sinus + '<br />');
document.write('cosinus z ' + wartosc + ' = ' + cosinus + '<br />');
document.write('tangens z ' + wartosc + ' = ' + tangens + '<br />');
document.write('arcus sinus z ' + wartosc + ' = ' + arcus_sinus + '<br />');
document.write('arcus cosinus z ' + wartosc + ' = ' + arcus_cosinus + '<br />');
document.write('sinus tangens z ' + wartosc + ' = ' + arcus_tangens + '<br />');
document.write('liczba Eulera podniesiona do potęgi ' + wartosc + ' = ' + euler_do_potegi + '
');
document.write('logarytm o podstawie stałej eulera (E) parametru wartość = ' + Math.log(wartosc) + '
');
</script>
wynik skryptu